تبلیغات
همه چی - كارشناس پرواز: *نظارت بر ایرلاین‌ها بسیار ضعیف است،*ایلوشین در دنیا برای ترابری استفاده می‌شود،*روس‌ها از هواپیماهای آمریكایی و فرانسوی استفاده می‌كنند

كارشناس پرواز: *نظارت بر ایرلاین‌ها بسیار ضعیف است،*ایلوشین در دنیا برای ترابری استفاده می‌شود،*روس‌ها از هواپیماهای آمریكایی و فرانسوی استفاده می‌كنند

چهارشنبه 7 مرداد 1388 08:50 ق.ظ

نویسنده : س س
ارسال شده در: خبر ،

 

 

 

یك كارشناس پرواز با بیان اینكه جان مردم را نباید با تحریم‌ در خرید هواپیما و تامین قطعات یدكی آن در نظر گرفت، گفت: متاسفانه در داخل كشور از بحث تحریم و شرایط آن سوء استفاده می‌شود اما نظارت سازمان هواپیمایی كشوری بر ایرلاین‌ها نباید به عنوان قرار داشتن در تحریم‌ درنظر گرفته شود بلكه باید نقش نظارتی به دقت و شدت اعمال گردد.

یك كارشناس استاندارد پرواز در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: نظارت سازمان هواپیمایی كشوری بر امور شركت‌های هواپیمایی و ایمنی پروازها آنها مناسب نیست و عدم نظارت كافی سازمان هواپیمایی بر ایرلاین‌ها باعث ضعف ایمنی شده است.

وی افزود: نباید ایمنی در پروازها فدای تحریم شود و در صورتیكه شركت‌های هواپیمایی تخلف دارند باید ماموران سازمان هواپیمایی كشوری حتی اگر به ضررشان باشد با آنها برخورد كنند چراكه با جان انسان‌ها در ارتباط است.

وی با ابراز تاسف از اینكه نظارت بر ایرلاین‌ها بسیار ضعیف است، گفت: برخورد با ایرلاین‌ها و فعالیت آنها براساس روابط صورت می‌گیرد؛ نه ضوابط و قوانین.

این كارشناس پرواز معتقد است: این موضوع بیشتر در مسائلی همچون مجوز پرواز به خلبانان محرز است به طوریكه بسیاری از خلبانانی مدرك و مجوز پرواز از داخل و خارج از كشور دارند اجازه پرواز داده نمی‌شود. متاسفانه بارها این مسائل و موضوعات به صورت مكتوب به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام شده اما هیچ نتیجه و رسیدگی حاصل نشده است.

روس‌ها از هواپیماهای آمریكایی و فرانسوی استفاده می‌كنند

این خلبان اظهار كرد: علیرغم اینكه تحریم در سیستم حمل و نقل هوایی مسافری كشوری وجود دارد اما هواپیماهای غربی هم برای كشور مقرون به صرفه‌تر است و هم سیستم فنی كشور با این نوع هواپیماها طراحی و هماهنگ شده است.

این كارشناس پرواز تصریح كرد: كشورهای روسی تمایلی به استفاده از هواپیماهای توپولوف و ایلوشین ندارند و از هواپیماهای آمریكایی و فرانسوی(اغلب انواع مختلف بوئینگ) در ناوگان خود استفاده می‌كنند.

ایلوشین در دنیا برای ترابری استفاده می‌شود

این خلبان اظهار كرد: هواپیماهای توپولوف و ایلوشین در روسیه سابق به دو منظور باربری و مسافری مورد استفاده قرار می‌گرفت كه هم‌اكنون در ایران هر دونوع این هواپیما برای مسافربری استفاده می‌شود؛ به ویژه هواپیمای ایلوشین كه در همه جای دنیا برای ترابری استفاده می‌شود.

وی افزود: حداقل در شرایط فعلی كه تحریم بر كشور سایه انداخته و مشكلاتی در خرید هواپیماهای غربی وجود دارد می‌توان به جای خرید هواپیماهای دست دوم شرقی، هواپیمای فوكر كه محصول مشترك كشورهای اروپایی است( موتور آن متعلق به شركت فالكن هلندی، بدنه آن فرانسوی و ...) كه برای مسیرهای كم مسافر و مناطق سرد سیر بسیار مقرون به صرفه بوده و از نظر ایمنی بسیار بهتر از هواپیماهای روسی است، مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده بیش از حد از كادر پروازی بازدهی مطلوب را سلب كرده است

این كارشناس پرواز درباره ادغام ایرلاین‌های كوچك به‌منظور قوی‌تر شدن در خرید هواپیماهای بهتری و مدیریت كاراتر، گفت: نمی‌توان گفت با ادغام ایرلاین‌های ایمنی در حمل و نقل هوایی وضعیت بهتری پیدا می‌كند.

وی با بیان اینكه مدت‌هاست رسیدگی به وضعیت كادر پروازی به ویژه خلبانان و افزایش سیستم ایمنی از سوی كارشناسان تاكید می‌شود، ادامه داد: خستگی مفرط در كادر پروازی شركت‌ها از عوامل مهم در بروز خطا و اشتباهات است؛ چراكه میزان فعالیت كادر پروازی براساس قوانین تعریف شده بین‌المللی نیست و بیش از میزان مطلوب و استاندارد از خلبانان و مهمانداران در شركت‌های هواپیمایی ایرانی استفاده می‌شود كه این خود عامل خستگی و عدم بازدهی مطلوب شده است.

این خلبان با بیان اینكه80 درصد اشكالات و خطاها به دلیل عدم اجرای استانداردهای لازم در كشور است، عنوان كرد: مهمانداران باید طبق قوانین بین‌المللی طی یك دقیقه در زمان بروز حادثه مسافران را از هواپیما خارج كنند كه این خستگی و عدم كارایی به دلیل كاركرد زیاد نیروی انسانی در شركت‌های هواپیمایی، بازدهی مطلوب این بخش در سلب كرده است. از طرف دیگر خلبانان باید از نظر ذهنی آمادگی داشته باشد كه بتواند بهترین تدبیر، مدیریت و تصمیم فنی را اعمال كنند اما ...

وی درباره تهیه طرح تحقیق و تفصص از صنعت هوایی كشور، گفت: اگر نتایج این طرح پس از بررسی‌های كارشناسانه اعلام شود بسیار موثر خواهد بود. باید بحث مدیریت سازمان هواپیمایی كشوری به عنوان یك سازمان مستقل بسیار بالاتر از شرایط فعلی دیده شود چراكه مشتریان این صنعت مردم و مقامات كشور و مردم و مقامات دیگر كشورهاست. نقش هواپیمایی را باید خارج از چارچوب‌های سیاسی و تحریم‌ها در نظر گیرند اما در حال حاضر بحث تحریم دست آویز همه شركت‌های هواپیمایی برای فرار از مسائل شده است.

این خلبان تاكید كرد: باید قوانین بین‌المللی در نظارت ایرلاین‌ها اجرا و نظارت‌ها بسیار محكم و استوار اعمال شود. كهنسال بودن هواپیماها و ناوگان هوایی، آموزش‌ها، عدم اجرای مقررات و قوانین، كافی نبودن نظارت سازمان هواپیمایی بر ایرلاین‌ در بروز مشكلات دخیل هستند.

این كارشناس ادامه داد: ایرلاین‌ها در صورت مشكلات مالی می‌توانند امكاناتی همچون كیترینگ (پذیرایی از مسافران) و هزینه‌های غیرضروری را كاهش دهند و بر ایمنی بیفزایند اما ایرلاین‌ها معمولا در زمینه كیترینگ با یكدیگر رقابت می‌كنند در حالیكه باید در زمینه افزایش ضریب ایمنی رقابت داشته باشند.

وی اظهار كرد: نمی‌توان گفت ایرلاین‌ها پول كمی می‌گیرند چراكه در پروازهای خارجی هزینه‌ها براساس استانداردهای خارجی دریافت می‌شود و تنها در پروازهای داخلی قیمت مصوب است كه قیمت كمی هم نیست؛ از طرف دیگر لازم است ارزش هر ساعت پرواز و اقتصادی بودن آن از سوی سازمان هواپیمایی بررسی شود تا مسایل اقتصادی دست و پاگیر ایمنی نشود و زمانیكه یك ایرلاین می‌پذیرد با قیمت مصوب فعالیت كند می‌تواند با اعمال مدیریت‌ كارا از ضرر و زیان خود در عین رعایت ایمنی جلوگیری كند و سازمان هواپیمایی نظارت دقیق بر آنها داشته باشد و در غیر این صورت از فعالیت آنها جلوگیری شود.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -